خودروی تارا یا همان K132 توسط شرکت ایران خودرو در سال 1399 تولید شده
است. این خودرو توسط شرکت ایکاپ که یک شرکت دوجانبه بین ایران خودرو و پژو
است شروع به کارکرد و قرار بود که در فاز اول خودروهای پژو 2008، پژو 208 و
پژو 301 توسط این شرکت تولید شود که به دنبال لغو توافق برجام این
همکاریها لغو شد و پس از آن این شرکت با کمک شرکتهای دانشبنیان تغییراتی
را روی نمونه اصلی خودروی پژو 301 انجام داد و خودرویی که به نام تارا
میشناسیم را طراحی و تولید کرد. خودروی تارا در سال 99 با جعبه دنده دستی
تولید و در سال 1400 با جعبه دنده اتوماتیک تولید شد که درپیش فروش
ایران خودرو با استقبال خوبی روبهرو شد.
مشخصات فنی خودروی تارا
خودروی تارا در دو مدل دستی و اتوماتیک تولید میشود. پیشرانه این خودرو
TU5 پلاس است که نسخه بهینهسازیشده پیشرانه TU5 است که در خودروهای 206
تیپ 5 شاهد آن بودیم. این پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 1.6 لیتری قادر به
تولید 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور است که جهت انتقال نیرو از
یک گیربکس 5 دنده دستی یا 6 دنده اتوماتیک بهرهمند است.
شتاب 0 تا
100 این خودرو در مدل دستی 9.5 ثانیه در مدل اتوماتیک 11.5 ثانیه است که
نشان از کندی زیاد مدل اتوماتیک این خودرو در مقابل مدل دست آن است. مصرف
سوخت این خودرو نیز به طور ترکیبی 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در مدل دستی و
7.15 لیتر در هر 100 کیلومتر است. بهطورکلی به نظر میرسد خودروی تارا
اتوماتیک توان فنی قابلقبولی دارد و میتواند نیازهای موردنظر را برآورده
کند، اما مدل دستی آن بسیار چابکتر است و شتاب آن از بسیاری از خودروهای
هم کلاس تولید داخل فراتر است.
نقد و بررسی خودروی تارا
خودروی تارا یک نمونه ایرانی و از پژو 301 محسوب میشود و از نظر فنی مشابه
خودروی پژو 301 است. پلتفرم، امکانات، ابعاد و بسیاری دیگر از مشخصات
خودروی تارا نیز کاملاً مشابه همتای فرانسوی خود است که البته مشکلات فنی
این خودرو نیز با همتای خود یکسان است. در خودروی تارا از موتور پیشران TU5
پلاس استفاده شده است که از مدل قبلی TU5 پیشرفتهتر است، اما این موتور
پیشران در برابر موتورهای روز دنیا واقعاً جایگاهی ندارد. همچنین در خودروی
تارا از کنترل پایداری الکترونیکی استفاده شده است که امروزه یکی از
مهمترین امکانات در خودروها به شمار میرود.
بر خلاف مشخصات فنی
مشابه با پژو 301 خودروی تارا طراحی خارجی آن بسیار متفاوت است و طراحان
ایرانخودرو تغییرات بسیار زیادی در آن ایجاد کردهاند که البته ایرادات و
ضعفهایی در آن دیده میشود. برخلاف طراحی خارجی خودروی تارا، طراحی داخلی
آن کاملاً مشابه پژو 301 است. البته این به معنی ایراد فنی و ضعف نیست،
اما طراحان میتوانستند تغییراتی را در کابین داخلی این خودرو انجام دهند
تا حس ملی بودن و منحصربهفرد بودن این خودرو بیشتر شود. بهطورکلی طراحی
داخلی بسیار دقیق و اصولی مدل اصلی است و شما یک کابین داخلی بسیار
ارگونومیک و منظم را در خودروی تارا مشاهده میکنید که این را نمیتوان به
نام شرکت ایرانخودرو ثبت کرد. در ادامه محاسن و معایب تارا را باهم بررسی
میکنیم.
امکانات خودروی تارا
در خودروی تارا آپشنهای نسبتاً خوبی بهکاررفته است که البته در مدل
اتوماتیک این آپشنها بیشتر هستند. در مدل تارا دستی آپشنهایی مانند
مانیتور لمسی، کروز کنترل،
سنسور پارک، سنسور فشار باد، فرمان با نیروی کمک
برقی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کششی و ... وجود دارد که در مدل
اتوماتیک آپشنهای کیلس استارتر، سانروف، روکش صندلی چرمی، تنظیم برقی
صندلیهای جلو، رینگ آلومینیومی و آیربگهای جانبی نیز اضافه میشود.
مزایای خودروی تارا
کابین بسیار جادار این خودرو یکی از مزایای مهم تارا به شمار میرود. این
خودرو که به نسبت خودروهایی مانند دنا پلاس کوچکتر است؛ اما طوری طراحی
شده است که حداکثر فضا را به سرنشینان میدهد و بهراحتی میتواند از 5
سرنشین حتی در مسافتهای طولانی پذیرایی کند. همچنین خودروی تارا یک صندوق
عقب 640 لیتر بسیار جادار دارد که در بین خودروهای سدان کمنظیر است.
موتور
پیشرانه این خودرو نیز علیرغم ایراداتی که دارد از نوع پیشرفته و
بهینهسازیشده TU5 است که از سیستمهای بهروزی مانند زمانبندی متغیر
بازو بستهشدن سوپاپها و پمپ روغن متغیر بهرهمند است. بهطورکلی این
پیشرانه کممصرفتر و کم استهلاک تر از نسخه قدیمی خودش است. یکی دیگر از
مزایا خودروی تارا ایمنی نسبتاً قابلقبول آن است. پلتفرم خودروی تا نسبت
به دیگر خودروهای داخل کشور مدرنتر است و استانداردهای سختتری مانند
حفاظت از عابر پیاده را پشت سر گذاشته است. همچنین سیستم کنترل پایداری
الکترونیک و سیستم کنترل کششی که برای اولینبار است در خودروهای ایرانی
مشاهده میکنیم باعث ایمنی بیشتر این خودرو در تصادفات میشود. آپشنهای
این خودرو نیز پیشرفتهای نسبتاً خوبی داشته است که البته در نسخه اتوماتیک
آن بسیار بیشتر است.
معایب خودروی تارا
در نقد و بررسی ماشین تارا یکی از نکاتی که بسیار تکرار میشود طراحی آن
است. به گفته برخی کارشناسان طراحی این خودرو میتوانست بسیار دقیقتر
انجام شود. بهعنوانمثال لبههای صندوق عقب با گلگیرها تراز نیست و کیفیت
وسایل و تجهیزات در سطح بالایی قرار ندارد. این خودرو از نظر فنی مشکلاتی
دارد که از مهمترین آنها میتوان به مشکلات گیربکس خودروی تارا اشاره
کرد. دندههای این خودرو در حالت توقف بهسختی جا میرود و بهطورکلی
گیربکسهای استفاده شده در این خودرو از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.
تجهیزاتی
مانند باتری این خودرو نیز عملکرد مناسبی ندارد و بهخوبی کار نمیکند. در
قسمت پیشرانه این خودرو نیز مشکلاتی مانند کاهش فشار روغن وجود دارد که
باعث فرسایش زودهنگام آن میشود. همچنین این خودرو فاصله کمی به سطح زمین
دارد که تأثیر زیادی در فرمانپذیری و قدرت مانور این خودرو بهویژه در
سطحهای ناهموار میگذارد. یکی دیگر از معایب این خودرو کمبود آپشنهایی
نظیر دوربین عقب، سانروف، سیستم استارت بدون کلید و غیره است که میتوانست
در این خودرو قرار بگیرد.
چرا تارا نخریم؟
یکی از معایب مهم خودروی تارا را میتوان ارگونومی نبودن کابین داخلی و
خارجی آن است. همانطور که در بالا گفتیم کابین داخلی تارا مشابه پژو 301
است؛ اما کاهش دسته سیمهای بهکاررفته در این خودرو باعث شده است تا
ارگونومی داخل کابین کمی غیراصولی شود. بهعنوانمثال کلیدهای شیشه بالابر
را در مرکز کنسول قرار دادهاند یا دکمههای آینهبغل و دکمه استارت که در
سمت چپ ستون فرمان قرار داده شده است دسترسی به آنها را با مشکل مواجه
میکند.
یکی دیگر از مشکلات این خودرو طراحی نهچندان دقیق و زیبای این خودرو است که از نظر کارشناسان میتوانست بسیار بهتر انجام شود.
یکی
از معایب خودروی تارا دستی را میتوان کمبود آپشنهای آن دانست. باتوجهبه
قیمت و کلاس این خودرو شما آپشنهایی مانند دوربین عقب، رینگ آلومینیومی و
سانروف را مشاهده نمیکنید. البته این آپشنها را تارا اتوماتیک وجود دارد
که یکی از مزایای این مدل به شمار میرود.
یکی دیگر از معایب
خودروی تارا دستی مشکل گیربکس تارا است که بسیار موردبحث قرار گرفته است.
از معایب خودروی تارا اتوماتیک نیز میتوان بهشتاب نسبتاً پایین و قیمت
بالای آن اشاره کرد. کاربرانی که تجربه رانندگی با تارا را دارند نیز مزایا
و معایبی را عنوان کردهاند که در ادامه به چند از آنها میپردازیم
نظرات
کاربران درمورد تارا اتوماتیک بسیار متفاوت است. عدهای این خودرو را از
نظر فنی دارای مشکلات میدانند که البته نظرات کاربران درمورد تارا دستی در
این مورد صدق میکند. طراحی نهچندان دلچسب این خودرو نیز یکی از
عمدهترین نظرات درمورد خودروی تارا است. رنگبندی محدود این خودرو نیز از
دیگر اشکالاتی است که به این خودرو وارد میشود. اما بهطورکلی نظرات در
مورد خودرو تارا مثبت است و کاربران نسبت به این خودرو بدون در نظر گرفتن
معایب نام برده نظر خوبی داشتهاند و مزایایی مانند جادار بودن این خودرو
را بسیار تحسین کردهاند.