تفاوت خانه قولنامه ای با سند دار

تفاوت خانه قولنامه ای با سند دار

ملک در مشهد و یا هر شهر دیگری به دو شیوه معامله می شود:

  • قولنامه ای
  • سند رسمی

خیلی از افراد بر این باور هستند که در صورت پسندیدن ملکی با مراجعه به مشاورین املاک در مشهد، می توانند بدون دردسر و در کمترین زمان ممکن، ملک را معامله کنند. درست است که پروسه انجام کار های مرتبط با خانه قولنامه ای سریع تر و آسان تر از خانه های سند دار انجام می شود، اما تفاوت هایی در این میان وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

 

خانه قولنامه ای چگونه است؟

وقتی ملک در مشهد را پسندیده اید، آسان ترین راه این است که از طریق مشاورین املاک در مشهد، قولنامه ای را تنظیم کنید تا مالک آن ملک شوید.

اما باید بدانید که تنظیم قولنامه شاید از نظر شما کاملاً قانونی انجام شود، ولی در بند های مختلف قانون مرتبط با مالکیت، صحبتی از قولنامه نشده است. خانه قولنامه ای هیچ اعتباری ندارد. یعنی شما با خانه قولنامه ای نمی توانید درخواست وام کنید یا در مراجع قانونی از سند آن استفاده نمایید.

خیلی از افراد سودجو از طریق همین قولنامه ها، ملک در مشهد را به چندین و چند خریدار فروخته اند.

پس با این اوصاف، پیشنهاد نمی کنیم که خانه قولنامه ای خریداری نمایید.

 

مزیت خانه سند دار

همانطور که گفته شد، خانه و ملک در مشهد به دو شیوه ثبت سند رسمی و همچنین قولنامه ای معامله می شوند که خانه های قولنامه ای از نظر قانونی کاملاً رد شدند. اما در اینجا صحبت راجع به خانه سند دار می باشد.

طبق مواد 22، 46، 47 و 48 قانون ثبت اسناد و املاک کشور، دولت کسی که در دفتر اسناد رسمی ملک به نام او ثبت شده و یا به وی منتقل گردیده است را مالک خواهد شناخت.

با سند رسمی خانه و ملک در مشهد نه تنها می توان برای دریافت وام اقدام کرد، بلکه می توان ضامن کسی شد و از سند آن در تمامی مراجع قانونی استفاده نمود.

اصناف یاب با ارائه چنین اطلاعاتی در پی این است تا سطح آگاهی خریداران ملک در مشهد را بالا برده و کمک کند تا کسی بی جهت به مشاورین املاک در مشهد اطمینان نکند و کار را اصولی و از طریق دفتر اسناد رسمی پیش ببرد.

تاریخ ثبت: 1398/10/27