با انواع غذای ایرانی خوشمزه آشنا شوید

با انواع غذای ایرانی خوشمزه آشنا شوید

با انواع غذای ایرانی خوشمزه آشنا شوید

در تمام دنیا غذا‌ی ایرانی طرفداران زیادی دارد. ایرانی‌ها با ترکیب شگفت‌انگیزی از مواد اولیه متنوع غذایی بسیار لذیذ، خوشمزه و با طعم به یاد ماندنی آماده می‌کنند. به همین دلیل است که حتی توریست‌های خارجی وقتی به کشور ایران سفر می‌کنند دوست دارند به رستوران‌های مختلف حتی سفره خانه‌های سنتی بروند و انواع غذا‌های ایرانی را تست کنند. در این مطلب در مورد انواع غذای ایرانی خوشمزه و به خصوص غذای ایرانی رژیمی برای آن دسته از افرادی که به فکر کاهش وزن هستند صحبت خواهیم کرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

غذای ایرانی خوشمزه با قیمت مناسب

مطمئن هستیم اغلب مردم که در کشور ایران زندگی می‌کنند از بسیاری از غذا‌های محلی در این کشور بی‌خبر هستند. در صورتی که بسیاری از این غذا‌ها هم قیمت مناسبی داشته و هم بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. بنابراین اگر وعده‌های غذایی شما تکراری شده و به عنوان بانوی خانه نمی‌دانید که باید چه غذای جدیدی بپزید یا اگر به دلیل چاقی و اضافه وزن به دنبال غذای ایرانی رژیمی هستید در ادامه این مطلب ما لیست غذا‌های ایرانی خوشمزه با قیمت مناسب را به شما معرفی خواهیم کرد. اما لازم است این نکته را بدانید که قیمت غذا‌ها براساس نوع متریالی که در آن‌ها به کار رفته است متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر شما به سراغ خوراک‌ها بروید قیمت بسیار ارزان‌تر از زمانی است که شما می‌خواهید غذا‌های اصیل ایرانی همانند انواع خورشت، ته‌چین و یا انواع آبگوشت‌ها را سرو نمایید.

دسته‌بندی انواع غذای ایرانی

بعضی از افراد به دلیل ابتلا به بیماری یا چاقی مجبور هستند غذای ایرانی رژیمی بخورند. برخی دیگر می‌خواهند یک منوی غذایی کامل برای وعده‌های غذایی روزانه داشته باشند و یا اینکه در زمان مهمانی به دنبال سرو غذای ایرانی خوشمزه هستند. از طرف دیگر برای همه ما بحث قیمت مواد غذایی نیز بسیار اهمیت دارد چون همان گونه که گفتیم مواد و متریال به کار رفته در پخت غذا بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل اغلب مردم می‌خواهند در کنار طعم لذیذ، غذای ایرانی با قیمت مناسب تهیه کنند. به طور کلی چند دسته‌بندی برای غذا‌های ایرانی وجود دارد:

  • 1-انواع خوراک ایرانی

    اگر به دنبال غذای ایرانی رژیمی و کم کالری هستید قطعاً خوراک‌های ایرانی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. چون حجم این مواد غذایی پایین است بنابراین به خصوص در شب که ما باید شام سبکی داشته باشیم سرو خوراک ایرانی بهترین وعده غذایی خواهد بود. از طرف دیگر خوراک‌های ایرانی برای ورزشکاران که نباید دچار چاقی و اضافه وزن شوند بسیار مناسب است. برخی از خوراک‌ها تنها با سبزیجات تهیه می‌شوند که برای مثال می‌توان به یتیمچه، اشکنه، کشک بادمجون، خوراک کدو و... اشاره کرد. اما در برخی از خوراک‌ها از گوشت حیوانات استفاده شده که می‌توان به خوراک گوشت گاو و خوراک گوشت گوسفند، انواع خوراک ماهی و انواع خوراک مرغ اشاره نمود.

  • 2-انواع آش ایرانی

    به جرات می‌توان گفت در بین انواع غذای ایرانی خوشمزه آش جایگاه ویژه‌ای دارد. به خصوصی در زمان ابتلا به بیماری یا در ایام ماه رمضان پختن آش واقعاً بهترین انتخاب خواهد بود که من جمله می‌توان آش رشته، آش کشک، آش گندم، آش جو، آش اسفناج، آش غوره و... را نام برد. جالب است بدانید که در ایران آش‌های محلی زیادی وجود دارد که بومیان هر منطقه براساس مواد اولیه‌ای که در اختیار دارند یک آش بسیار خوشمزه تهیه می‌کنند و این آش به نام آن منطقه ثبت می‌شود.

  • 3-انواع آبگوشت‌های ایرانی

    اگر به دنبال یک غذای بسیار مقوی و سالم در بین انواع غذای ایرانی می‌گردید قطعاً آبگوشت سنتی ایرانی یک وعده غذایی کامل به حساب می‌آید. به خصوص در خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند سرو کردن حداقل هفته‌ای یکبار آبگوشت واقعاً به رشد بهتر آن‌ها کمک می‌کند. آبگوشت رسمی، دیزی، آبگوشت کرمانی، دیزی سنگی، آبگوشت لوبیا سفید و... از جمله مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع آبگوشت‌های ایرانی هستند.

  • 4-انواع خورشت ایرانی

غذایی که همه اعضای خانواده را خوشحال می‌کند و از میل کردن آن لذت می‌برند انواع خورشت‌ ایرانی است که در این میان قورمه سبزی واقعاً جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. خورشت قیمه، خورشت فسنجان، خورشت کرفس، خورش اسفناج، خورشت گیلانی، خورشت کدو، خورشت آلو، خورشت به و تعداد زیادی دیگر از انواع خورشت‌ها بهترین انواع غذای ایرانی هستند که در کنار کالری مناسب و لذیذ بودن، از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند و در واقع شما می‌توانید یک غذای ایرانی با قیمت مناسب و در عین حال خوشمزه میل نمایید.

غذای ایرانی با قیمت مناسب

اگر به دنبال غذای ایرانی با قیمت مناسب و البته بسیار لذیذ و خوشمزه هستید می‌توانید به سراغ انواع غذای ایرانی ساده شامل عدس پلو، لوبیا پلو، دمپختک، هویج پلو، شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی، باقالی پلو و به طور کلی پلوی سبزیجات بروید چون مواد به کار رفته در این لیست از غذای ایرانی عمدتاً از سبزیجات هستند به همین خاطر قیمت مناسب‌تری دارند. البته این دسته از مواد غذایی در گروه غذای ایرانی رژیمی نیز قرار می‌گیرند چون همانگونه که می‌دانید سبزیجات برخلاف گوشت‌ها کالری پایین‌تری دارند و شکم سیرکن هستند. بنابراین اشتهای شما را کم می‌کنند.

اهمیت مصرف غذای ایرانی در وعده‌های روزانه

شما می‌توانید علاوه بر غذای ایرانی از انواع فست فود یا غذا‌های خارجی نیز در وعده‌های روزانه خود استفاده کنید ولی اگر مقایسه‌ای بین غذا‌های ایرانی با سایر مواد غذایی داشته باشید متوجه خواهید شد که اگر شما تمامی وعده‌های خود را براساس یک لیستی از غذا‌های ایرانی پیش ببرید در طول هفته تمامی نیاز بدن شما به ویتأمین‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی تأمین خواهد شد. کمبود هر یک از این مواد عوارض جدی را برای ما به دنبال دارد که برای مثال می‌توان به کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری به خصوص در فصل پاییز و زمستان، ابتلا به مشکلات پوستی، کاهش قدرت حافظه، ریزش مو و حتی کاهش رشد جنین در دوران بارداری اشاره کرد. به همین دلیل است که ما توصیه می‌کنیم در هر خانواده‌ای مادر خانواده یک لیستی از غذا‌های ایرانی را براساس شرایط هر یک از افراد و میزان نیاز بدن آن‌ها به کالری تنظیم نماید. برای مثال اگر در یک خانه‌ای تعداد زیادی از افراد اضافه وزن دارند مسلماً لیست غذا باید به سمت غذای ایرانی رژیمی برود.

چند نکته برای تهیه غذای ایرانی رژیمی

تنوع در بین انواع غذای ایرانی به حدی زیاد است که همه افراد از گروه‌های مختلف می‌توانند غذای ایرانی خوشمزه با کالری مناسب برای بدن خود را مصرف نمایند. برای مثال اگر در خانواده خود فرد چاقی دارید شما می‌توانید انواع غذای ایرانی رژیمی که مملو از سبزیجات هستند را برای آن‌ها تهیه کنید. در تهیه غذای ایرانی رژیمی گوشت قرمز استفاده نمی‌شود و عمدتاً باید به سراغ ماهی و یا گوشت مرغ برویم. اما نحوه طبخ غذای ایرانی رژیمی نیز مهم است. مسلماً شما نباید روغن زیادی در داخل این مواد غذایی بریزید و حتماً باید به سراغ روغن‌های گیاهی بروید. به همین دلیل عمده غذای ایرانی رژیمی به صورت بخارپز تهیه می‌شود تا میزان روغن کاهش یابد.

کلام آخر

در رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی که در کشور وجود دارد لیست کاملی از غذای ایرانی ارائه می‌شود. بنابراین صاحبان سرمایه در این اماکن باید بتوانند منوی غذای خود را به بهترین شکل ممکن به مردم معرفی کنند تا بتوانند هر روز به مشتریان خود اضافه نمایند. اگر سفره خانه سنتی دارید کافی است آدرس و شماره تلفن سفره خانه خود را در اختیار سایت اصناف یاب بگذارید تا مردم به راحتی بتوانند سفره خانه شما را پیدا کرده و در نتیجه از این طریق مشتریان زیادی به دست بیاورید.

تاریخ ثبت: 1402/08/02