چای ایرانی

چای ایرانی

بهترین چای ایرانی

چای یکی از دلچسب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در ایران قدمت طولانی دارد. ما ایرانی‌ها در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه حتماً چایی را به عنوان نوشیدنی اصلی سرو می‌کنیم. بنابراین مسأله مهم است که این این نوشیدنی با بهترین عطر، طعم و رنگ آماده شود. اگر شما چای ایرانی خریداری کنید یک چای با کیفیت و بسیار خوشمزه در انتظار شما خواهد بود. در ادامه مطلب ما درمورد خواص چای ایرانی و راهنمای انتخاب بهترین چای ایرانی صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های بهترین چای ایرانی

در صورتی که برای خرید چای ایرانی اقدام کنید برند‌های زیادی به شما معرفی می‌شود. از طرف دیگر بسته به اینکه این چای از کدام یک از مناطق شمالی کشور برداشت شده و مربوط به کدام یک از چین‌ها است، کیفیت چای متفاوت خواهد بود. بهترین چای ایرانی باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

1- چای اصیل ‌ایرانی عطر و طعمی ماندگار و خوش دارند. طعم این چای‌ها بسیار دلچسب‌تر از چای خارجی است.

2-  بهترین چای ایرانی نباید تلخ باشد و از طرف دیگر مزه چای باید حالت گس داشته باشد.

3- قطعاً رنگ‌دهی چای نیز بسیار مهم است. به خصوص وقتی که مهمان داریم دوست داریم یک چای خوش عطر، خوش طعم و خوش رنگ برای مهمان آماده کنیم. بهترین چای ایرانی اگر چه کمی دیر دم می‌کشد ولی بسیار خوش رنگ است و رنگ و عطر آن به حدی ماندگار است که قابل توصیف نیست.

4- اگر چای سرگل بهاره ایرانی را خریده باشید بهترین چای ایرانی نصیب شما خواهد شد چون این چای عطر و طعم بسیار عالی دارد.

روش‌های تشخیص چای ایرانی مرغوب و اصل

قطعاً سؤالی که اکنون برای شما به وجود آمده است این است که ما چگونه می‌توانیم یک چای ایرانی باکیفیت، مرغوب و اصل خریداری کنیم. چند روش تشخیصی وجود دارد که شما با تست کردن این روش‌ها می‌توانید مطمئن شوید آیا چای خریداری شده اصل و با کیفیت است یا خیر:

 بررسی عطر و طعم چای مرغوب ایرانی با روش دم کردن

ساده‌ترین روش این است که شما به صورت اصولی این چای را دم کنید. اگر زمانی که آب جوش را به چایی اضافه می‌کنید عطر آن به همراه بخار آب بلند شد این نشان می‌دهد که چای مرغوب و اصل را خریده‌اید. به خصوص اگر چای از نوع چای سرگل بهاره باشد در هنگام اضافه کردن آب جوش عطر بسیار خوبی را از آن خواهید شنید.

تشخیص کیفیت چای ایرانی براساس آزمون آب سرد

با توجه به اینکه در آماده‌سازی چای اصل ایرانی به هیچ عنوان از رنگ‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود اگر شما آب سرد بر روی آن بریزید این آب نباید رنگی شود.

بررسی کیفیت چای ایرانی براساس آزمون یک ساعته

در چای مرغوب ایرانی به هیچ عنوان رنگ شیمیایی استفاده نشده است بنابراین هر چند مدت که چای در داخل آب جوش بماند به هیچ عنوان رنگ آن به سمت قهوه‌ای تیره نرفته و لایه چربی نیز بر روی سطح چای باقی نمی‌ماند.

بررسی مرغوبیت چای ایرانی براساس مدت زمان دم کشیدن

یکی از بهترین روش‌هایی که شما می‌توانید برای تشخیص چای ایرانی از چای خارجی استفاده کنید این است که مدت زمان دم کشیدن برای دیده شدن رنگ طبیعی چای را بررسی کنید. چای‌های خارجی چون رنگ شیمیایی دارند سریعاً رنگ خود را نشان می‌دهند ولی در مورد چای باکیفیت ایرانی حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید صبر کنید تا رنگ طبیعی چای دیده شود.

تفاوت چای ایرانی و چای خارجی

اگر شما تفاوت‌های بین انواع چای ایرانی و خارجی را بدانید در زمان خرید اشتباه نکرده و با اطمینان می‌توانید بهترین چای ایرانی را برای خود خریداری کنید:

1- با توجه به اینکه چای خارجی دارای رنگدانه‌های شیمیایی است بنابراین بلافاصله بعد از دم کردن قابل نوشیدن خواهد بود چون رنگ خود را نشان می‌دهد ولی در مورد چای ایرانی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید صبر کنید تا چای خوش رنگ آماده نوشیدن شود.

2- وجود رنگ شیمیایی در چای خارجی بر روی عطر آن و حتی ماندگاری آن نیز تأثیر می‌گذارد. چای خارجی اگر یک ساعت بماند رنگ آن کدر و سیاه شده و عطر خوب خود را از دست می‌دهد. ولی تفاوتی نمی‌کند که چای ایرانی چه مدت زمان دم کشیده است؛ رنگ این چای ثابت بوده و عطر خود را دارد.

3- چای اصیل ایرانی بسیار خوش عطر و خوش طعم است به خصوص اگر شما چای سرگل بهار را استفاده کنید ولی اغلب چای‌ های خارجی طعمی به سمت تلخی دارند و از طرف دیگر رنگ آن‌ها همانند چای ایرانی اصلاً شفاف نیست.

4- چای ایرانی کاملاً طبیعی است ولی چای خارجی اصلاً ارگانیک نیست بنابراین چای خارجی می‌تواند باعث آسیب لثه، پوسیدگی دندان، خشکی پوست، چروک شدن پوست و حتی ایجاد اختلال در رشد کودکان شود.

5- علی رغم اینکه چای مرغوب ایرانی کیفیت بسیار بالایی دارد ولی ارزان قیمت هستند. بنابراین به صرفه‌تر است که شما برای خرید به سراغ چای ایرانی بروید.

بررسی خواص چای ایرانی

چای ایرانی یک نوشیدنی کاملاً طبیعی عاری از هر گونه مواد افزودنی و شیمیایی است. مسلماً نوشیدن چنین چایی خواص بسیار زیادی را برای سلامتی ما خواهد داشت:

1- چای ایرانی کاملاً ارگانیک بوده و خاصیت ضد سرطانی دارد.

2-  باعث افزایش تراکم استخوان‌ها می‌گردد.

3-  این نوشیدنی خطر ابتلا به پارکینسون را به شدت کاهش می‌دهد.

4-  چای ایرانی درد ناشی از سنگ کلیه را کم می‌کند.

5-  اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به دیابت دارید مسلماً مصرف چای ایرانی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

6- چای مرغوب ایرانی باعث کاهش سطح کلسترول خون، بهبود هضم مواد غذایی و همچنین کمک به سلامت روده‌ها می‌شود.

معرفی انواع چای سیاه ایرانی

چای سیاه ایرانی براساس زمان برداشت، نحوه خشک کردن و حتی رقم چای که کشت شده است به چند دسته تقسیم می‌شود:

چای سیاه شکسته

یکی از با کیفیت‌ترین انواع چای ایرانی، چای سیاه شکسته نام دارد که از نظر ظاهری کاملاً ریز و بدون پیچ و تاب است. بنابراین با توجه به اینکه ساقه در داخل چای وجود ندارد عطر آن کمتر است. ولی از نظر رنگ‌دهی رتبه اول را دارد. برای دم‌آوری این چای شما ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

چای سیاه قلم

این چای برخلاف چای سیاه شکسته از رنگ کمتر ولی عطر بیشتری برخوردار است چرا که ساقه‌های چای نیز در داخل آن وجود داشته و در نتیجه چای ظاهری درشت و حالت لول شده دارد. مدت زمان دم‌آوری این چای بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.

چای سیاه ممتاز

این چای حد واسطه بین چای سیاه قلم و چای سیاه شکسته قرار دارد. پیچ و تاب‌های متوسط بوده و رنگ بیشتری نسبت به چای سیاه قلم دارد. یکی از مهمترین ویژگی‌های بارز چای سیاه ممتاز طعم گس مخصوص به خود است. مدت زمان دم‌آوری این چای حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه است.

بهترین زمان خرید چای ایرانی

همانگونه که گفتیم زمان برداشت چای باکیفیت ایرانی بر روی کیفیت آن تأثیر می‌گذارد. چای‌های شمال کشور در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می‌شوند. اگر می‌خواهید چای باکیفیت و خوش عطر ایرانی را داشته باشید بهتر است به سراغ چین بهار بروید. بعد از آن چین پاییزه از نظر عطر و کیفیت نسبت به چین تابستانه برتر شناخته شده است. چین تابستانه رنگ بیشتر و عطر کمتری دارد.

بزرگترین مرکز خرید چای ایرانی با کیفیت

اغلب مردم نمی‌توانند مستقیماً به شمال کشور مراجعه کرده و از کشاورز چای سرگل بهاره بخرند و یا در همان لحظه تست چای را انجام داده و مطمئن شوند که یک چای باکیفیت ایرانی به آن‌ها عرضه می‌گردد. بهترین راهکار این است که به سایت اصناف یاب، بزرگترین بانک اطلاعات مشاغل مراجعه کنید.

در این سایت لیستی از بهترین انواع چای ایرانی با مشخصات کامل ارائه شده است. شما با بررسی دسته سوپرمارکت و مشاهده نزدیک ترین مرکز فروش چای ایرانی مشخصات و حتی نتیجه تست‌های انجام شده برای آن‌ها را مشاهده کرده و تا در این صورت بتوانید بهترین چای اصیل ایرانی را خریداری نمایید.

تاریخ ثبت: 1402/07/30