خمیر پیتزا

 خمیر پیتزا

چگونه خمیر پیتزای عالی آماده کنیم:

شاید شما دوست دارید در خانه خود پیتزا درست کنید ولی هیچگاه نتوانسته‌اید به کیفیت فست فود‌ بیرون پیتزای خوشمزه با کشسانی عالی آماده نمایید. یکی از اجزای اصلی پیتزا که پایه آن شناخته می‌شود خمیر پیتزا است. پس در درجه اول شما باید یک خمیر با کیفیت آماده کنید. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد انواع خمیر پیتزا و چگونگی آماده‌سازی بهترین خمیر پیتزا نکاتی را به شما آموزش دهیم.

ویژگی‌های بهترین خمیر پیتزا

شاید شما می‌خواهید خودتان با استفاده از آرد گندم در خانه خمیر آماده کنید ولی برخی افراد نیز حتی خمیر پیتزا را از بیرون آماده تهیه می‌کنند. در هر صورت هر دو گروه باید بدانند که بهترین خمیر پیتزا چه ویژگی‌هایی دارد:

  • خمیر پیتزا باید بافتی کاملاً یکدست و یکنواخت داشته باشد. اگر خمیر گلوله شده باشد به هیچ عنوان کیفیت ندارد.
  • از طرف دیگر سبک و پوک بودن خمیر و در عین حال استحکام آن یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین خمیر پیتزا به حساب می‌آید. در واقع در عین حال که بافت این خمیر سبک است می‌تواند به دلیل کشسانی بالا وزن مواد غذایی که بر روی خمیر اضافه می‌شود را تحمل کند.
  • خمیر پیتزا نباید حباب داشته باشد چون در این صورت کیفیت پیتزای شما را پایین می‌آورد. به خصوص اینکه در زمان پهن کردن خمیر به مشکل برخورد خواهید کرد.
  •  

خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا

برای تهیه بهترین خمیر پیتزا در غذا و رستوران ها شما باید به صورت زیر عمل نمایید:

حل کردن خمیرمایه در داخل آب

شما باید ابتدا مقداری خمیرمایه در داخل آبی با دمای ولرم حل کنید و اجازه دهید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه باقی بماند.

آماده کردن خمیر پیتزا

مراحل اضافه کردن مواد به یکدیگر برای تهیه خمیر مناسب پیتزا نیز بسیار مهم است. شما در ابتدا باید نمک، آب و خمیرمایه را در داخل آب حل کنید به گونه‌ای که یک بافت کاملاً یکدست به دست بیاید. سپس به تدریج آرد را به این مایع اضافه نمایید. در نهایت شما باید یک خمیری داشته باشید که نه خشک است و نه به دست شما می‌چسبد. باید خمیر را به مدت ۵ دقیقه ورز دهید تا بافت کاملاً یکدست و صاف به دست آید. در صورتی که خمیر به دست یا به کاسه می‌چسبد کمی به آن آرد اضافه کنید و یا اگر خمیر شما خیلی سفت شده است باید به آن آب اضافه کنید تا بافت نرم داشته باشد.

استراحت دادن به خمیر پیتزا

در صورتی که می‌خواهید خمیر پیتزای شما ترد باشد باید بدون اینکه به آن استراحت دادید بلافاصله پخت غذا را شروع کنید. در این صورت خمیر پف نمی‌کند و یک خمیر نازک و ترد خواهید داشت. این روش برای پخت پیتزای فوری بسیار مناسب است. اما اگر می‌خواهید خمیر پیتزای شما پف کند لازم است بین یک تا یک ساعت و نیم به خمیر استراحت دهید. ظرف خمیر را در داخل یک پلاستیک بگذارید و اجازه دهید در دمای محیط استراحت کند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع استراحت، بدنه ظرف خمیر را با روغن چرب کنید تا پس از گذشت این زمان خمیر به ظرف نچسبد.

خمیر پیتزا

 

طرز تهیه انواع خمیر پیتزا

مواد اولیه برای تهیه خمیر پیتزا کاملاً یکسان است ولی در برخی از کشور‌ها سرآشپز‌ها مواد دیگر را نیز به خمیر اضافه می‌کنند که باعث قوام آمدن خمیر و خوش طعم شدن آن می‌شود. بنابراین در ادامه مطلب دستور پخت دو نوع از انواع خمیر پیتزا را برای شما توضیح خواهیم داد:

طرز تهیه خمیر پیتزای ایتالیایی

برای تهیه خمیر پیتزای ایتالیایی شما علاوه بر خمیرمایه، آرد، نمک و آب، به شکر و روغن زیتون نیز نیاز دارید.
باید ابتدا آب، شکر و خمیرمایه را با هم مخلوط کرده، هم بزنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند. سپس روغن زیتون، نمک و به تدریج آرد را به مخلوط اضافه کنید. با استفاده از یک همزن مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا بافتی کاملاً یکدست داشته باشد بعد از ۵ دقیقه با دست ورز دادن خمیر را شروع کنید. با خمیر بازی کنید تا بافت نرم و غیر چسبنده به دست بیاید. اکنون یک ظرف را با روغن زیتون چرب کرده و خمیر داخل آن بگذارید. یک سلفون بر روی آن بکشید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند. در این فاصله چند بار خمیر را مشت و مال دهید تا به خوبی قوام بیاید.

طرز تهیه خمیر پیتزای آمریکایی

برای تهیه خمیر پیتزای آمریکایی شما باید ابتدا آب، نمک و عسل را با هم مخلوط کنید. مقدار هر یک از این مواد براساس مقدار خمیری که شما نیاز دارید متفاوت خواهد بود. اکنون خمیرمایه را به آن اضافه کرده و این مخلوط را کاملاً هم بزنید تا یکدست شود. سپس اجازه دهید ۵ دقیقه در دمای اتاق استراحت کند. در مرحله بعد باید آرد را به تدریج به این مایه اضافه کرده و با همزن و سپس با دست ورز بدهید. مدت زمان استراحت خمیر پیتزای آمریکایی بین ۴ تا ۵ ساعت است. باید خمیر به دست آمده کاملاً یکدست باشد؛ به هیچ عنوان گلوله گلوله نبوده و اصلاً به ظرف یا به دست شما نچسبد. 

خمیر پیتزا

علائم خراب شدن خمیر پیتزا

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که خمیر پیتزا را به صورت آماده تهیه کنید باید قبل از خرید مطمئن شوید که این خمیر فاسد نشده است. در صورتی که لکه‌های خاکستری رنگ و یا زرد رنگ را بر روی یک خمیر پیتزا مشاهده می‌کنید این موضوع نشان می‌دهد که خمیر پیتزای شما خراب شده است. از طرف دیگر خشک بودن بیش از اندازه خرید خمیر و یا بوی بسیار نامطبوعی که از آن حس می‌شود گویای خرابی خمیر پیتزا هستند.

 

با کیفیت‌ترین خمیر پیتزا چه نشانه‌هایی دارد؟

تفاوتی نمی‌کند که شما می‌خواهید خمیر پیتزا را در خانه آماده کنید و یا می‌خواهید از فروشگاه مواد غذایی خمیر پیتزا آماده بخرید. به هر حال باید علائم باکیفیت‌ترین خمیر پیتزا را بدانید چون این موضوع بر روی کیفیت غذای شما تأثیر می‌گذارد:

  • وقتی خمیر پیتزا بیش از اندازه خشک باشد این موضوع نشان می‌دهد که از کیفیت خوبی برخوردار نیست. این اتفاق یا به دلیل پایین بودن کیفیت آرد خمیر پیتزا رخ می‌دهد و یا مراحل آماده‌سازی آن به درستی طی نشده است. برای مثال اگر شما خمیر را بیش از اندازه ورز دهید و یا از آرد زیادی استفاده کرده باشید خمیر خشک می‌شود.
  • اگر چه خمیر پیتزا همانند خمیر نان به دلیل داشتن آب کمی جمع می‌شود اما جمع شدن بیش از اندازه نیز نشان می‌دهد که این خمیر از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است. در واقع وجود آب زیاد در زیر خمیر باعث می‌شود که جمع‌شدگی بیش از اندازه آن شده و شما نمی‌توانید به راحتی خمیر را پهن کنید.

خمیر پیتزا

 


سخن پایانی

کیفیت خمیر پیتزا به شدت بر روی کیفیت پیتزا تأثیر می‌گذارد. شاید بار‌ها شما این تجربه را داشته‌اید که پیتزای طبخ شده در خانه به حد پیتزایی که در فست فود‌ها آماده می‌شود نرسیده و از کیفیت پایینی برخورد است. اگر شما از همان ابتدا خمیر پیتزا را به بهترین شکل ممکن آماده کنید قطعاً نیمی از مسیر راه را به درستی طی کرده و می‌توانید انتظار داشته باشید که یک پیتزای خوشمزه داشته باشید. اگر می‌خواهید خمیر پیتزا را آماده بخرید حتماً به سراغ برند‌های معتبر بروید تا از کیفیت خمیر مطمئن باشید. برای این منظور می‌توانید بهترین برندهای خمیر پیتزا را از سایت اصناف یاب شناسایی کرده و یک خرید مناسب داشته باشید.

 

 

تاریخ ثبت: 1402/07/30