بهترین مراکز خدمات توان بخشی در تهران

بهترین مراکز خدمات توان بخشی در تهران

بهترین مراکز خدمات توان بخشی در تهران


خدمات توان بخشی یکی از گسترده ترین شاخه های علوم پزشکی محسوب می شود ، این شاخه از علوم پزشکی بر روی توانبخشی و باز یابی توان اشخاصی تمرکز دارد ، در واقع پورسه ای است که طی آن شخصی که (فرد توان خواه ) به دلیل یک حادثه و یا یک بیماری خاص و ... دچار اختلال حرکتی در اعضاء مختلف خود شده است تا حدامکان توانایی مجدد برای استفاده از اعضاء مورد نظر را به دست آورد . این شاخ از غلوم پزشکی در حوزه پزشکی و سلامت از اهمیت بالایی در تمامی جوامع برخور دار است .

اختلال حرکتی و ناتوانی حرکتی به دلیل طیف گسترده ای از بیماری ها (و حوادث) اتفاق می افتد ، به عنوان مثالب بیماری های مثل : سکته قلبی ، خطاهای پزشکی در جراحی و یا جراحی های ناموفق ، ضایعات نخاعی ، ضربه مغزی و ... که باعث اختلال حرکتی و عدم استقلال عملکرد فرد می شود ، در گذشته فرد مجبور بود تا آخر عمر با همین منوال به زندگی خود ادامه دهد ، اما با پیشرفت روز افزون حوزه پزشکی و سلامت به ویژه توان بخشی به فرد ناتوان با روش های مختلف کمک می شود تا دوباره تا حد امکان از عضله یا مفاصل (یا اندام های حرکتی) به طور طبیعی استفاده شود و با کمک به بازیابی توان اندام ها (تا حد ممکن) فرد استقلال حرکتی و عملکردی خود را به دست می آورد . 

انواع خدمات توان بخشی

ارتوپدی فنی :

این رشته از شاخه رشته پزشکی است که بر روی تولید و طراحی دستگاه های برای اسلاح عملکرد سیستم اسکلی و یا عصبی بدن تمرکز دارد و اتوزو پروتز برخی از این دستگاه های می باشد .

طب فیزیکی و توانبخشی :

یکی از شاخه های پزشکی است که با استفاده از لوازم و وسایل خاص به تشخیص ، پیشگیری و اصلاح و اصلاح (توانبخشی) بیماری های مختلف می پردازد .

فیزیوتراپی :

با استفاده از انواع تجهیزات به بهبود عملکرد حرکتی کمک می کند .

کاردرمانی :

روش درمانی که با استفاده از فعالیت های بسیار ساده و روزمره به افراد ناتوان کمک می کند تا حداکثر استقلال عملکردی خود را به دست آورده و یا حفظ کند .

گفتاردرمانی :

حوزه بسیار گسترده ای است که بر خلاف باور عموم مردم تنها به مشکل گفتاری (تکلم) فرد محدود نمی شود و به بررسی تمامی مشکلات درک کلمات و صدای افراد و ... پرداخته می شود .

مددکاری اجتماعی :

در واقع یکی از رشته های علوم پزشکی است که فرد با توجه به مشکل فردی (یا گروهی و یا اجتماعی) و با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود تمام توان خود را به کار می گیرد تا مشکلات به وجود آمده را حل نماید .

مدیریت توانبخشی


راهنمای انتخاب بهترین مرکز توان بخشی در تهران


مجموعه ای از فاکتور ها برای انتخاب یک مجموعه توان بخشی خوب وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

دلیل مراجعه به مرکز توان بخشی

اولین نکته و مهم ترین نکته این است که دلیل مراجعه شما به این مراکز چیست و پزشک برای چه موردی شما را به این مراکز ارجاع داده است . برای مثال فیزیوتراپی فردی که شکستگی دست داشته با فردی که معمولیت مادر زادی دارد و نیاز به کاردرمانی ویژه دارد بسیار متفاوت است و هر فرد باید به مرکز (مراکز) مختلفی مراجعه نماید . مراکز توان بخشی و فیزیوتراپی و ... در حوزه خدمات پزشکی از اهمیت بالایی برخور دار هستند .

تجهیزات و امکانات

قبل از مراجعه به مرکز توان بخشی حتما از به روز بودن تجهیزات و امکانات اطمینان حاصل فرمایید و با ارتباط با مسئول مربوطه و ارائه نسخه پزشک از تجهیزات مورد نیاز برای درمان خود مطمئن شوید .


قرارداد با بیمه های مختلف

برخی از این دست مراکز با هیچ بیمه ای قرارداد ندارند و به صورت آزاد خدمات خود را ارائه می کنند در حالی که برخی از دیگر با شرکت های بیمه ای نظیر بیمه ایران ، بیمه آسیا ، بیمه پارسیان ، بیمه دانا ، بیمه رازی ، بیمه ما، بیمه معلم ، بیمه پاسارگاد و ... قرار داد دارند و امکان ارائه خدمات و پرداهت هزینه توسط بیمه مربوطه فراهم شده است .

سهولت دسترسی

شاید برخی از مراکز ارائه کننده خدمات توان بخشی در تهران بسیار شاخص باشند ، اما با توجه به توان شخص بیمار و فاصله های طولانی و ترافیک سنگین و ... باید این نکته این در نظر گرفته شود تا باعث اذیت شدن بیمار در طول مسیر نشود .

در این مقاله به طور مختصر نکاتی برای انتخاب بهترین مرکز درمانی در تهران ارائه شد . با اصناف یاب همراه باشید .
تاریخ ثبت: 1402/05/14