تورم شدید در بازار خودرو

تورم شدید در بازار خودرو

به گفته فربد زاوه، یکی از کارشناسان صنعت خودرو اگر تولید خودروهای داخلی به 5 میلیون خودرو در سال برسد نیز مشکل خودرو و تورم شدید در بازار خودرو حل نخواهد شد. برای مثال قیمت یک خودروی پراید در سال 1384 حدود 6 میلیون تومان بود و میزان تولیدات داخلی در کشور به یک میلیون ماشین در سال رسیده بود. در این بین واردات خودرو در آن دوره بین 2 الی 3 هزار دستگاه بود. اما در حالی که در سال 1389 میزان تولیدات خودرو به 1 میلیون و ششصد هزار خودرو رسید اما واردات خودرو به هفتاد هزار خودرو در سال رسید و قیمت پراید نیز در این دوره 16 میلیون تومان شد. اما امروزه شدت تورم به گونه ای در بازار بالا رفته است که که هر چقدر عرضه و تولید خودرو افزایش می یابد باز هم در تورم شدید بازار خودرو کاهش قیمت وجود ندارد و مسئله اصلی پول کشور می باشد.

در یک سال و نیم اخیر در کشور ما تورم بازار خودرو به حدی بالا رفته است که قیمت یک سمند در عرض این مدت 200 میلیون تومان افزایش یافته است یا قیمت خودرویی مانند پراید که ساخت و تولید آن متوقف شده است به 250 میلیون تومان رسیده است.

وزیر صنعت چندی پیش جهت توضیح این گرانی ها استیضاح شد اما در مورد گرانی خودرو نتوانست راه حل خوبی ارائه دهد. بر طبق گفته های فاطمی وزیر صنعت تا زمانی که تورم به طور عمومی در کشور بالاست و کالاهای زیادی از قبیل نان، میوه و... هزینه زیادی دارند قیمت خودرو نیز پایین نمی آید و کاهش تورم امکان پذیر نیست.

فرید زاوه، کارشناس حوزه خودروها در مورد افزایش بسیار زیاد قیمت خودرو ها گفت: در سال های اخیر تنها رشد قیمت های خودرو را مشاهده نکرده ایم و قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه های اخیر تا حدود 50 درصد افزایش داشته است. از آغاز دولت سیزدهم تا به الان قیمت مسکن تا 100 درصد رشد داشته است. در مورد خودرو نیز به همین گونه می باشد و مساله بسیار بزرگ تر از یک وزارتخانه می باشد و در صورت نبودن قرارداد ها و تعاملات بین المللی این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

 

به نقل از: fararu

تاریخ ثبت: 1401/09/26